Nederlandse schuldhulpverleners krijgen in toenemende mate te maken met bedreigingen door klanten die hard getroffen worden door de stijgende energiekosten en kosten voor levensonderhoud. Mensen die toch al in de knel zaten, worden nu wanhopig, schrijft het AD. “Er kloppen mensen aan die dat nooit eerder deden”, aldus Marco Florijn, voorzitter van de Nederlandse vereniging voor financiële hulpverleners (NVVK).
Schuldhulpverleners zijn wel wat gewend als het gaat om het brengen van slecht nieuws en weerstand van klanten tegen kleine budgetten. Maar door de exploderende energierekeningen en stijgende kosten van (onder meer) boodschappen, zien ze de agressie en de wanhoop bij hun klanten toenemen. “Meer cliënten zeggen dat ze niet meer weten wat ze moeten doen en dat ze nadenken over zelfdoding.”
Ook krijgen financiële hulpverleners een groep mensen aan de lijn die ze nog nooit eerder aan de telefoon hebben gehad. “Mensen die net onder modaal verdienen, maar het niet meer redden. Werkende armen.”
Bron: ANP